Brexit on ollut valtava kokonaisuus ja siihen liittyy monia muutoksia. Omaan työhöni suurimmin vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi rahtikulut/”Brexit-lisät”, tullaus- ja maahantuontisäädökset, yms. asiat. Oikeastaan hyvin suuri osa kaupallisista sekä käytäntöihin liittyvistä asioista on muuttunut ja tulee vielä muuttumaan.
Tämä Brexit-jumppahan ei suinkaan lopu pelkästään kulujen lisäyksiin ja toimintatapojen muutoksiin vaan oman mausteensa tuo myös UK:n päätös ottaa käyttöön oma UKCA-merkintä ja luopua CE-merkin käytöstä.
Lisää tietoa ja vinkkejä UKCA-merkinnästä ja sen vaatimuksista : https://www.gov.uk/guidance/using-the-ukca-marking
Onko näihin Brexit-muutoksiin osattu varautua?
Lyhyesti sanottuna tulee tunne, että aika heikosti. Lisää tietoa ja lisää kuluja tippuilee pikkuhiljaa ja kaikki tuntuvat olevan hieman varpaillaan. Uutisista on voinut kuulla jos jonkinnäköisistä ongelmista liittyen vientiin ja tuontiin UK-alueelta.
Ostaisinko verkkokaupasta?
Monesti sitä itsekin tulee mietittyä kuinka helppoa onkaan asioida sellaisten yritysten kanssa, joiden pääpaino on verkkomarkkinoinnissa ja verkkokauppatoiminnassa. Verkkokaupan varassa toimivilla yrityksillä on yleensä prosessi hiottu hienosti sellaiseen malliin, että asiakas löytää tarvitsemansa tiedot vaivattomasti ja helposti. Verkosta saa nopeasti ja näppärästi tekniset ominaisuudet, hinnat sekä toimitusajat tuotteille ja palveluille, jotka ovat itselle tarpeellisia tai muuten vain mielenkiinnon kohteena. Monesti itsekin käytän nettiä ja verkkokauppoja tuotteiden etsimiseen ja eri ominaisuuksien vertailuun.
Mitä jos ottaisinkin yhteyttä ihmiseen?
Yllättävän monesti olen kuitenkin havahtunut niin vapaa-ajalla kuin työssänikin tilanteisiin, joissa yhtäkkiä toivoisinkin sitä ”oikeaa” myyjää avukseni. Myyntihenkilön kanssa suoraan asioidessa tuotteiden ominaisuudet selkenevät sujuvammin ja usein löytyy sellaisiakin tietoja, joihin en välttämättä ollut verkossa kiinnittänyt huomiota tai joita en ollut täysin ymmärtänyt. Se ”oikea” ihminen myös etsii nopeasti ne tiedot mitä en löytänytkään netistä tai mahdollisesti vinkkaa tulevista muutoksista, esimerkiksi nyt tässä kyseisessä Brexit-tilanteessa CE-merkin riittävyydestä ja mahdollisista muutoksista ja aikatauluista.
Onkohan se CE-merkkiasia hoidossa?
Jos et ole varma onko teillä hommat kunnossa noiden uusien vaatimusten osalta ja käytössäsi on teholähteitä tai virtakaapeleita ja lopputuotteesi ovat menossa Britteihin, niin ota ihmeessä rohkeasti yhteyttä! Selvitellään tilannetta yhdessä, ihan näin ”oikeiden” ihmisten kesken: Niko Karttunen, puh. 019 8711517, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..
Niko Karttunen
kirjoittaja työskentelee Perel Oy:ssä teholähteiden, kaapeleiden ja liittimien tuotepäällikkönä
”Olen harjoitellut tuotepäällikön virkaa kolmisen vuotta Perelin palveluksessa. Lähtökohtani kaikelle tekemiselle on rehti ja avoin ote ratkaisujen löytämiseksi. Työskentelen pääsääntöisesti teholähteiden, liitinten sekä kaapeleiden parissa. Tärkeimpänä arvona työssäni pidän avoimuutta sekä luottamusta yhteistyökumppaneiden kanssa.
Jos ratkaisua ei meidän kautta löydy, en pelkää myöskään osoittaa oikeaa suuntaa vaikka se johtaisikin joissain tapauksissa kilpailijan syliin. Minulle tärkeintä on aina, että ongelmat ratkeavat ja tämä on mielestäni tärkeä osa rehtiä ja avointa yhteistyötä.”